NAKLUCIE LEDZWIOWE (PUNCTIO LUMBALIS) Naklucie

NAKŁUCIE LĘDŹWIOWE (PUNCTIO LUMBALIS) Nakłucie lędźwiowe poleca się głównie w mocznicy drgawkowej. Nie- którzy stosują je także w mocznicy prawdziwej ze względu na to, że ciecz mózgowo-rdzeniowa może w chorobach nerek zawierać więcej azotu nie- białkowego niż krew. Upuszcza się tyle cieczy, by jej ciśnienie wróciło do poziomu prawidłowego, tzn. do 9-10 mm Hg (100-130 mm wody), gdy chory leży, lub do 200 mm wody, gdy chory siedzi.
NAKŁUCIA I NACIĘCIA SKÓRY (PUNCTIO CUTIS. SCARIFICATIO CUTIS) Nakłucia i nacięcia skóry za pomocą igieł lub rurek Southeya stosuje się w przypadkach obrzęków przekrwiennych i nerczy- cowych, jeżeli one nie ustępują po innych metodach leczenia. Ustrój po- zbywa się po tych zabiegach obrzęków nie tylko przez skórę, ale także wskutek zwiększenia wydzielania moczu. Utrata wagi może wynosić 10 kilogramów i więcej. Jeżeli choroba nerek przebiega z bardzo znacznymi przesiękalni w jamach surowiczych utrudniającymi pracę serca, wtedy te przesięki należy usunąć. Po tym zabiegu ilość moczu często zwiększa się i leki sercowe oraz moczopędne przedtem nieskuteczne zaczy- naj ą działać.
PRZEPŁUKIWANIE JAMY OTRZEWNEJ Przepłukiwanie jamy otrzewnej ma za zadanie usunąć z ustroju na- J gromadzone w nim związki azotowe z mocznikiem na czele. Związki te podczas zabiegu przechodzą do jamy otrzewnej a stąd zostają usunięte nil. zewnątrz. Ilość wydalanych składników na początku zabiegu jest w ja- mie otrzewnej duża w związku z azocicą, następnie zaś ubywa w miarę zmniejszania się poziomu azotu w krwi. Na odwrót chlorek sodu wsysa się z jamy otrzewnej do krwi; ponieważ płyn do przepłukiwania zawiera go więcej niż krew. Przy dłuższym trwaniu zabiegu poziom chlorku sodu w krwi może być tak duży, że powstać mogą obrzęki. Wskazania do przepłukiwania jamy otrzewnej stanowi ostra niewydolność nerek, objawiająca się bezmoczem. Metoda daje dobre wyniki jedynie w tych przypadkach bezmoczu, w których po krótkotrwałym wypoczynku nerek można oczekiwać poprawy ich czyn- ności. Zatem przepłukiwanie jamy otrzewnej może być stosowane w przy- padkach bezmoczu: 1) w ostrym zapaleniu kłębków nerkowych; 2) w zatruciu przetworami sulfonamid owymi oraz związkami rtęci; 3) w ciężkich oparzeniach; 4) w kamicy moczowodanowej; 5) na tle przetaczania krwi nieodpowiedniej grupy; 6) w mocznicy na tle zespołu zmiażdżenia; 7) po zabiegach chirurgicznych na jamie brzusznej; 8) na tle odruchowym w związku z cewnikowaniem moczowodów. Przepłukiwanie jamy otrzewnej, pomimo bezmoczu, jest przeciw- wskazane: 1) w przewlekłych chorobach nerek, przebiegających z azocicą ; 2) w ostrym zapaleniu kłębków nerkowych w toku ostrego zapalenia otrzewnej. [podobne: stomatolog Warszawa, stomatolog wrocław, dentysta Białystok ]