INNE ZABIEGI OPERACYJNE Z innych

INNE ZABIEGI OPERACYJNE Z innych metod chirurgicznych w chorobach narządu moczowego sto- suje się przyszywanie nerki (nephropexia) w przypadkach opadnięcia nerki, wycięcie nerki (nephrectomia) w gruźlicy, wodonerczu, roponerozu i w guzach nerki, nacięcie nerki (nephrotomia) lub miedniczki nerkowej (pyelotomia) w kamicy nerkowej, rozcięcie moczowodu (ureterotomio.) w kamicy moczowodowej, kruszenie kamienia (lithotripsis) w karnicy pęcherza moczowego.
WNIOSKI PRAKTYCZNE W każdym przypadku, podejrzanym o chorobę narzadu moczowego; oraz w razie stwierdzenia choroby tego narządu należy: 1) bardzo dokładnie zebrać wywiady, zwłaszcza co do przebytych cho- rób zakaźnych oraz istniejących w ustroju ognisk zakażenia; 2) badać codzień dobową ilość moczu, jej stosunek do ilości wypi- tych płynów, wzajemny stosunek moczu dziennego i nocnego, cię- żar właściwy moczu itd.; nieraz jest wskazane badanie zachowa- nia się poszczególnych porcji moczu (przejrzystość, ciężar właściwy, obecność śluzu itd.) ; 3) zwracać uwagę: a) na częstość oddawania moczu; b) na ilość moczu, oddawanego za każdym razem ; c) czy oddawanie moczu jest bolesne i kiedy przy tym chory od- czuwa bóle: na początku, pod koniec lub przez cały czas odda- wania moczu; 4) wyjaśnić charakter bólów, jeżeli choroba je wywołuje, ich siedzibę i rozpromienianie się; .5) badać sprawność nerek przede wszystkim przez oznaczanie ciężaru właściwego moczu dobowego oraz poszczególnych jego porcji, przez próbę wodną i zagęszczającą, przez oznaczanie ilości przy- najmniej mocznika oraz indoksylu w krwi i przez wykonanie od- . czynu ksantoproteinowego; 6) skrzętnie badać, czy nie ma objawów mocznicy (bóle głowy, wy- mioty, biegunki itd.) ; 7) ,zwracać szczególną uwagę na stan narządu krążenia (ciśnienie tętnicze i jego wahania, przerost serca, niewydolność krążenia itd.) i trawienia oraz oczu; 8) dążyć do wyjaśnienia, czy obrzęki są pochodzenia przekrwiennego, czy też stoją w związku bezpośrednio z chorobą narządu moczo- wego; 9) w przypadkach ropomoczu pamiętać przede wszystkim o gruźlicy narządu moczowego, a następnie o kamicy moczowej, w przypad- kach zaś krwiomoczu – przede wszystkim o kamicy moczowej i o nowotworze złośliwym, a następnie o gruźlicy narządu moczo- wego. [podobne: stomatolog gdańsk, Stomatolog Kraków, stomatolog poznań ]