Indywidualna odpowiedzialność i solidarność wspólnotowa – Szwajcarski system opieki zdrowotnej

Z biegiem lat szwajcarski system opieki zdrowotnej był wielokrotnie wymieniany przez komentatorów jako potencjalny model dla Stanów Zjednoczonych. Szwajcaria, ze stałą populacją mieszkańców, wynoszącą 8 milionów, ma wydatki na opiekę zdrowotną, która stanowiła 11,4% produktu krajowego brutto (PKB) w 2012 r. – podobnie jak w przypadku wydatków w Kanadzie, Francji i Niemczech (patrz tabela i opisy przypadków; ten kraj z innymi, zobacz interaktywną grafikę). Chociaż szwajcarski system opieki zdrowotnej nie jest tani, jego ogólna wydajność należy do najlepszych w krajach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a wysoki poziom zadowolenia pacjentów i średnia długość życia należą do najwyższych na świecie (podobne do tych w Japonii i Islandii) .1 Niemniej jednak system ma swoje wyzwania. Szwajcaria radzi sobie raczej dobrze ekonomicznie: według danych Banku Światowego PKB na mieszkańca jest czwartym najwyższym na świecie, a stopa bezrobocia wynosi zaledwie 3,2%. Kraj ma zróżnicowaną, międzynarodową populację. Prawie jedna czwarta (23,8%) populacji składa się z mieszkańców spoza Szwajcarii; istnieją cztery oficjalne języki. Rząd ma federalną, zdecentralizowaną strukturę.
System opieki zdrowotnej był tradycyjnie nadzorowany przez 26 kantonów, które są odpowiedzialne za planowanie i świadczenie usług zdrowotnych, częściowe finansowanie szpitali i zapewnianie dopłat do składek ubezpieczeniowych. Rolą rządu centralnego jest wydawanie federalnych przepisów zdrowotnych, regulacja rynku ubezpieczeń zdrowotnych, określanie pakietu objętych usługami opieki zdrowotnej oraz zatwierdzanie mechanizmu płatności (głównie opłaty za usługi w opiece ambulatoryjnej i płatności uzależnione od przypadku) [oparte na diagnozie grupy lub grupy DRG] w warunkach szpitalnych). Ten podział odpowiedzialności sprawia, że sterowanie systemem jest nieco utrudnione.
Zarządzanie Szwajcarią wiąże się z bezpośrednim udziałem w życiu politycznym, więc wszelkie zmiany w polityce zdrowotnej mogą podlegać głosowaniu powszechnemu; ostatnie przykłady obejmują projekt ustawy o opiece zintegrowanej, który zachęcił do rozwoju organizacji zarządzających opieką zdrowotną oraz wniosek dotyczący jednego ustawowego programu ubezpieczeń zdrowotnych, z których oba zostały odrzucone. Z powodu tego systemu tworzenie polityki jest zazwyczaj pragmatyczne i oparte na konsensusie, aby uniknąć dalszych opóźnień w procesach, które są już dość długie. Lobbingowe grupy sektora zdrowia o sprzecznych interesach (takich jak przemysł farmaceutyczny, ubezpieczyciele i dostawcy usług zdrowotnych) mają silne powiązania z parlamentem krajowym – jedna z przyczyn powolnego tempa reform legislacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, sektor opieki zdrowotnej jest postrzegany jako kwitnący, ważny, innowacyjny przemysł i silny motor wzrostu gospodarczego i dobrobytu.
Konkurencja między świadczeniodawcami a płatnikami ma ważne miejsce w projektowaniu szwajcarskiego systemu opieki zdrowotnej. Ma gwarantować wysoką jakość, a także efektywne i niedrogie świadczenie usług. Jednak powoduje również, że system jest podatny na zmowę kartelową i wymaga silnego nadzoru ze strony rządu.
Istnieje niewiele wyraźnych reglamentacji usług; niektóre badania wykazały pewien stopień ukrytego racjonowania, w szczególności w opiece nad osobami starszymi i opiece psychiatrycznej, a pojęcie mądrzejszej medycyny i hasła mniej znaczy więcej zyskało ostatnio znaczną trakcję
[więcej w: endometrioza na jelitach, komórki macierzyste z tkanki tłuszczowej, implanty ortodontyczne ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza na jelitach implanty ortodontyczne komórki macierzyste z tkanki tłuszczowej